Neconstitutionalitate?
– Retinerea cautiunii din domeniul achizitiilor publice
Prin ordonanta
de urgenta si hotararea de guvern adoptate in 18.03.2022 – al carui text
complet nu ne este accesibil inca, intelegem ca se vor modifica si prevederile
referitoare la garanția de participare și de bună execuție, in scopul „eficientizarii
procesului de evaluare”.
Totodată, se
pare că s-ar fi dispus și măsuri în vederea descurajării așa-ziselor
„contestații abuzive”, prin reintroducerea prevederilor privind reținerea
cauțiunii în situația în care se respinge contestația.
Cu privire la
acest ultim aspect, amintim conținutul Deciziei nr. 5/2015 a Curții Constituționale
a României, care a stabilit că dispozițiile art. 2712 din O.U.G. nr.
34/2006, ce prevedeau reținerea necondiționată a garanției de bună conduită
în cazul respingerii contestației/cererii/plângerii, sunt neconstituționale, întrucât este
îngrădit accesul liber la justiție – art. 21 alin. (1) din Constituție prin
descurajarea contestatorului de a formula o contestație/cerere/plângere,
considerându-se de plano că orice respingere se convertește într-o sancțiune
pentru un comportament necorespunzător.
Subliniem că, în
acest moment, nu este clar dacă măsurile adoptate recent sunt identice sau
similare cu cele privind legislația specială anterioară.
Reprezentanți
ai Guvernului României au făcut declarații privind
modificările esențiale ale legislației achizițiilor publice prin intermediul unei
ordonanțe de urgență, respectiv hotărâre de guvern.
Trebuie atrasă
atenția asupra faptului că aceste mijloace constituționale sunt menite a veni
în întâmpinarea asigurării bunei guvernări.
În cazul
ordonanțelor de urgență, acestea sunt justificate în situații extraordinare
a căror reglementare nu poate fi amânată, astfel că revine Guvernului obligația
de a motiva urgența în cuprinsul acestora (art. 115 din Constituția României).
De asemenea,
hotărârile de guvern se emit pentru organizarea executării legilor, și nu
pentru modificarea acestora (art. 108 din Constituția României).
Raportat la
natura impactului hotărâtor și, cel puțin aparent, negativ pentru mediul de
afaceri liber, pe care îl au aceste noi modificări legislative, respectiv
pentru operatorii economici neafiliați politic, ce nu beneficiază de bine-cunoscutele
„dedicații”, ne punem întrebarea dacă acest demers al Guvernului României,
adoptat prin ordonanță de urgență și hotărâre de guvern, motivat de dorința de
a maximiza accesarea fondurilor din programul PNRR, este în acord cu Constitutia
Romaniei.
Autori:
Radu Valentin Sora
Andrei Bodescu