Martie 2022 – Posibile modificări majore ale legislației privind achizițiile publice (Partea a 2 a)

Neconstitutionalitate? – Retinerea cautiunii din domeniul achizitiilor publice

Prin ordonanta de urgenta si hotararea de guvern adoptate in 18.03.2022 – al carui text complet nu ne este accesibil inca, intelegem ca se vor modifica si prevederile referitoare la garanția de participare și de bună execuție, in scopul „eficientizarii procesului de evaluare”.

Totodată, se pare că s-ar fi dispus și măsuri în vederea descurajării așa-ziselor „contestații abuzive”, prin reintroducerea prevederilor privind reținerea cauțiunii în situația în care se respinge contestația.

Cu privire la acest ultim aspect, amintim conținutul Deciziei nr. 5/2015 a Curții Constituționale a României, care a stabilit că dispozițiile art. 2712 din O.U.G. nr. 34/2006, ce prevedeau reținerea necondiționată a garanției de bună conduită în cazul respingerii contestației/cererii/plângerii,  sunt neconstituționale, întrucât este îngrădit accesul liber la justiție – art. 21 alin. (1) din Constituție prin descurajarea contestatorului de a formula o contestație/cerere/plângere, considerându-se de plano că orice respingere se convertește într-o sancțiune pentru un comportament necorespunzător.

Subliniem că, în acest moment, nu este clar dacă măsurile adoptate recent sunt identice sau similare cu cele privind legislația specială anterioară.

Reprezentanți ai Guvernului României au făcut declarații privind modificările esențiale ale legislației achizițiilor publice prin intermediul unei ordonanțe de urgență, respectiv hotărâre de guvern.

Trebuie atrasă atenția asupra faptului că aceste mijloace constituționale sunt menite a veni în întâmpinarea asigurării bunei guvernări.

În cazul ordonanțelor de urgență, acestea sunt justificate în situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, astfel că revine Guvernului obligația de a motiva urgența în cuprinsul acestora (art. 115 din Constituția României).

De asemenea, hotărârile de guvern se emit pentru organizarea executării legilor, și nu pentru modificarea acestora (art. 108 din Constituția României).

Raportat la natura impactului hotărâtor și, cel puțin aparent, negativ pentru mediul de afaceri liber, pe care îl au aceste noi modificări legislative, respectiv pentru operatorii economici neafiliați politic, ce nu beneficiază de bine-cunoscutele „dedicații”, ne punem întrebarea dacă acest demers al Guvernului României, adoptat prin ordonanță de urgență și hotărâre de guvern, motivat de dorința de a maximiza accesarea fondurilor din programul PNRR, este în acord cu Constitutia Romaniei.

 

Autori:

 Radu Valentin Sora

 Andrei Bodescu

Distribuie:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

S-ar putea sa iti placa si

Retrospectiva 2023

2023 se va incheia in cateva ore. Si pentru ca initial am considerat ca acest an a fost sarac in evenimente se pare ca adevarul

Sora & Asociatii – Membru BRCC

Sora & Asociații tocmai a devenit cel mai nou membru al Camerei de Comert Britanico Române (BRCC) Așteptăm cu nerăbdare să cooperăm cu noi parteneri